Hembryggd findricka!

Jag har för första gången bryggt egen kombucha. Tarmbakteriernas älsklingsdryck. Boostar immunförsvaret och får oss att må bättre.

Jag älskar verkligen kombucha, och jun (kombuchans champagne), men det är ganska så dyrt att köpa ute i handeln och finns inte överallt. Så när en "granne till mig, sim jag köpt kombucha av tidigare, hörde av sig och frågade om jag ville ha en kombuchasvamp att brygga egen dryck på så tackade jag glatt ja. Så snällt av henne!

Sen nockade min förkylning mig och jag var rädd att svampen dött. Men icke! Den levde och frodades. Jag gjorde en sats som nu fått stå och gottat sig.  



Igår tappade jag äntligen upp den på flaskor. Den blev så jädra god, precis som dem hag tidigare betalat mycket för. Jag har smaksatt min dryck med hallon vilket jag tycker mycket om.


Kombucha kallas för svamp men är egentligen en jäst- och bakteriekultur, probiotika. Den är fylld av nyttiga ämnen, enzymer, vitaminer, mineraler, hälsosamma bakterier och jäst. Genom att fermentera kombucha med en blandning av avsvalnat te och socker framställer man en vinägeraktig dryck. Drycken innehåller antioxidanter och massa andra nyttigheter också.


"Kombucha-te är har tillverkats under flera tusen år i både Japan, Kina och Ryssland. Enligt en del forskare användes kombucha-te så tidigt som 200 år före Kristus. Redan under Tsin-dynastin i Kina kallades den för "Livets Te." Troligtvis har kombucha sedan nått västvärlden via Ryssland. Enligt traditionell kinesisk medicin betraktades kombucha-te som odödlighetens te och livets elixir."

En kommentar publicerat i Allmänt, Hälsa, Livet på gården, diy;
Taggar: Skärgårdsliv, antioxidanter, boosta immunförsvaret, ekologiskt, goda tarmbakterier, hembryggd kombucha, kombucha med hallonsmak, livet på gården, livets elixir, närodlat, probiotika
#1 - - Anonym:

Häftigt!/ Mikaela