Viloväder & Gynnat lokala företagare...

Tänk om jag ändå kunde sova länge på morgonen, få lång sovmorgon, då skulle dagarna inte kännas så ändlöst långa. Men jag vaknar varje dag mellan klockan 04.00 och 05.00 på vardagar och 05.30 och 06.15 på helger. Och kan inte somna om eftersom jag då känner mig utsövd. Visst är det skönt att få sova gott om nätterna och sedan inte behöva stressa upp, men ändå så drygt.

Igår tog jag en morgonpromenad till Sanden för att posta ett brev. Det var ganska så tyst och väldigt lugnt ute, bara fåglarnas kvitter hördes. Jag hade inte hundarna med mig för de sov inne hos Engla och Tindra, så jag fick gå in helt i mig själv. Som en slags meditation i rörelse.



Engla var vaken och hade morgonens första lektion när jag kom tillbaka. Jag gjorde en frappe till henne och bytte den mot Ludde som ville ut och kissa.

Tindra känner sig hängig igen och sov hela förmiddagen. Alvedon, en frappe, toast och lite omtanke till brunch så piggade hon på sig lite.

Själv spenderade jag min gårdag i solen. Det är så mycket lättare att vila när solen skiner och det är tvåsiffrigt på termometern. Vårsolen är så läkande och rogivande.

Jag bakade ett riktigt gott, lite tjockare fröknäcke igår eftermiddag, som jag mumsade på till mellis. Smaksatt med anis, fänkål, kardemumma och kanel.



Eftersom det igår var våffeldagen så gräddade jag såklart våfflor åt Engla och Tindra. Örjan köpte hem hämtmat åt oss två då våfflor är efterrätt enligt min man och jag inte äter dessa våfflor av andra skäl. Bra dessutom att gynna lokala restauranger.



På tal om att gynna lokala företag så tänkte jag till lite igår när jag först tänkt att köpa (genom hjälp av grannar) nya Mårbacka pelargoner på en stor blomsterhandel med kampanj på dessa krukväxter. Jag ringde till Ängens blommor i Söderköping och frågade vad de tar för Mårbackorna. Priset var betydligt högre men växterna även större och frodigare. Och då jag ville köpa tio stycken så fick jag ett jättebra pris. Plus hemkörning då butikens ägare har sina föräldrar boende här ute på Norra Finnö. Det kallar jag service!