Respektfull & hänsynsfull...

Under den gångna veckan har jag hamnat i tankar och samtal om bl.a bemötande och härskartekniker flera gånger.

Om en bemöter andra med en respektfull och hänsynsfull attityd så vill jag tro att en får det tillbaka. Men så är det inte alltid och ibland kan nog rädsla och osäkerhet vara orsaken till att en del blir otrevilga i tonen oavsett hur trevligt en bemöter dem. Fast det är svårt att fortsätta att vara otrevlig i tonen mot någon som inte hakar på utan fortsätter att bemöta hänsynsfullt.

Jag tänker att attityder ofta smittar, att en lätt tar efter dem som en vistas mycket med. I arbetslivet t.ex så är det viktigt med positivitet i ett arbetslag. Det kan såklart finnas tuffa dagar och en har rätt att inte orka jämt. Men om en försöker att tänka på bemötandet och vad en sänder ut för signaler så brukar det positiva spridas.



Och när det gäller härskartekniker så är det framförallt osynliggörande som jag fastnat lite I. Ofta är denna härskarteknik omedveten men den som drabbas är väldigt medveten många gånger. Det kan handla om att inte göras delaktig i beslut, samtal, diskussioner mm. Och att inte få ta del av information av olika slag.

Bemötande och härskartekniker hänger såklart ihop och har en kunskap om det ena så kommer även det andra naturligt.

På mitt förra jobb fick jag massor av kompetensutveckling kring detta med bästa Genuspedagogen Bettan. Sånt som jag lärde mig då bär jag med mig genom mitt livs resa. Jag är så otroligt tacksam över att mina ögon öppnats i bl.a detta. Det har gjort mig till en bättre medmänniska och god förebild för barnen på mitt jobb och såklart andra kollegor. Förhoppningsvis även en god förebild för alla jag möter i vardagen.