Vart tar mitt järn vägen??

I måndags var jag in till vårdcentralen och lämnade blodprover för att se hur mina blodvärden och järnvärden ser ut efter påfyllningen i början av sommaren. I vanliga fall brukar järnvärdet vara högt några månader efter dessa doser och sedan börja sjunka ner lågt under våren.

(Inte från igår, igår regnade det och blåste massor. Bilden är från i tisdags.)

Igår ringde min läkare och meddelade att det inte alls ser bra ut nu. Jag ligger fortfarande under det normala  även om det är lite högre än innan påfyllningen. Mitt blodvärde har stigit en aning och ligger nu inom det normala, vilket tyder på att mina järndepåer tagit emot järnet.

Frågan är nu bara vart det tagit vägen sen??

Jag har inte haft lika rikliga blödningar som tidigare så det borde inte bero på dessa. Funderade på om jag har C-vitaminbrist, men då borde kroppen ha haft svårt att ta till sig järnet från början. Sipprar det trots allt ut blod någonstans inuti min kropp?

Jag ska nu få lika mycket järn intravenöst igen. Sedan fortsätta med kontroller av mina värden.

Sedan är ju planen att sätta in en hormonspiral. Men vet ärligt inte om jag vågar nu eftersom risken är stor att jag kommer att blöda till och från under ett halvårs tid, innan den "landat". Hur mycket mer järn/blod klarar min kropp att förlora i detta läge?

Om någon sitter på goda råd så tar jag tacksamt emot dem...