Enkel gratäng - recept...

Jag älskar enkla maträtter som går snabbt att slänga ihop och dessutom smakar riktigt bra.
Häromdagen insåg jag att jag behövde laga mat till veckans matlådor. Jag öppnade kylen och tittade i skafferiet för att se vad jag hade att arbeta med. Av det jag hittade, som jag var sugen på, skapade jag en otroligt välsmakande gratäng.

Min enkla gratäng:

Du behöver:

2 auberginer
2 zucchinis 
1 tetra Icas sötpotatissoppa
1 dl Garant kokosgrädde i tetra 
2 dl riven Gouda
1 msk pressad citron 
2 msk olivolja 
Salt
Svartpeppar

Gör så här:

Skiva auberginerna i ca 5 mm tjocka skivor. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Blanda ihop citron och olivolja och pensla på skivorna. Salta och peppra. In i ugnen på 220°C i 15 min.

Skiva zucchinin i lika tjocka skivor. Blanda ihop soppan med kokosgrädde och hälften av osten. 

Varva aubergin, zucchini och röran i en ugnssäker form. Avsluta med resten av osten. Grädda i ugnen på 180°C i 30 min.

Låt svalna lite och njut sedan!


Har ingen bild på gratängen, så bjuder på en morgonbild från Lagnöbron istället...