Mobilen ett substitut...

Vi har många diskussioner här hemma huruvida den moderna tekniken ska få ta plats och tid i vardagen. Det gäller både oss vuxna likväl som barnen/ungdomarna. Många timmar spenderas framför mobiler, ipads, laptops och tv.

Barnen/ungdomarna chattar/pratar mycket med sina vänner genom skärmarna och filmar sig själva när de gör volter mm på studsmattan eller dansar, dessa filmer gör de sedan om till musikvideos. Jag gillar när tekniken gör dem kreativa och utvecklar både deras tekniska sida och gör den fysiskt aktiva.

Örjan tittar mest på Blocket efter båtkärror mm annars är det framförallt Tv'n som tar hans tid när det gäller tekniken. Han är alltså mer traditionell även om det mest är Netflix som utnyttjas istället för de gamla hederliga tv-kanalerna.

För min egen del så kan jag erkänna att mobilen blivit en otroligt viktig ägodel för mig, extra mycket sedan jag blev sjuk. Den står för trygghet och tröst, hur dumt det än kan låta... Ett substitut till verkligheten med arbetsliv och kollegor. Det sociala livet som jag går miste om försöker jag att ta igen via olika sociala medier, Facebook och Instagram och såklart Bloggen. Jag är ju i grunden en väldigt social person...

Jag söker även information om mina symtom och olika sjukdomar som skulle kunna passa in på mitt tillstånd via nätet i min mobil. Och på Mina Vårdkontakter kan jag läsa min journal och försöka att få kontakt med olika vårdinrättningar...

När jag inte har ork till något annat eller bara behöver skingra mina tankar så lyssnar jag på ljudböcker i appen Storytell eller på någon dokumentär i P1 appen.

Dessutom älskar jag att fota vilket jag gör med kameran i mobilen, olika händelser som jag är med om (förevigar minnen) och vackra ting i naturen och i min inredning...

Men det vi alla här hemma har kommit överens om är att vi i stunder då vi umgås med varandra (måltider, pratstunder, mysstunder mm) ska mobiler och paddor läggas undan. Låter kanske självklart, vilket det borde vara, men ibland är verkligheten inte fullt så enkel, speciellt inte när orken inte finns för att fullt ut orka tjata... Och med en familjemedlem som ofta ligger i sängen eller soffan så att "hela familjen samlas"-grejen raseras... Dock så ger vi oss inte utan nu blir det nya krafttag!

3 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, sjukdom;
Taggar: Diagnosutredning, Leukodystrofi, Modern teknik, Mårbacka pelargon, Neurologisk sjukdom, Sjukdom
#1 - - Tori Johansson:

Tekniken är oftast bra, speciellt de sociala medierna. Har fått kontakt med gamla vänner via dessa. Och som du säger när man är hemma och sjuk är de ett sällskap. Men man får tänka på när man använder dessa. De kan ju få ungdomar aktiva som du säger med dina barn, eller när de spelar Pokémon go. Har aldrig sett så många ungdomar ute som denna sommar. Jag fotar också oftast med telefonen den har man alltid med sig och det blir bra bilder. Här regnar det också men ha en fin dag! Kram Tori

Svar: Ja jag tycker att det mesta med dagens mobiler är bra. Men ser också många barn som ofta spelar stillasittande spel på paddor och mobiler tyvärr...
Kramar ❤
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

Håller med! 😀/ Mikaela

Svar: Kramar!! ❤
Sandra Vulkan

#3 - - Mamma ❤❤:

Kramar ❤❤

Svar:
Sandra Vulkan