Och där tog jag slut...

publicerat i Allmänt, Förskola, Hälsa, Hästliv, Natur, sjukdom, träning;
Jag vill verkligen inte bli dålig och behöva vara hemma från jobbet, speciellt inte nu när allt flytit på så himla bra. Men efter gårdagens otroligt tuffa arbetsdag så var detta väntat. Visst, jag hade säkert kunnat kämpa mig till jobbet för att kämpa mig igenom ännu en arbetsdag. Men det är helt enkelt inte värt det. För på fredag har vi Sommarpersonalfest, och jag är med i festkommittén och vill såklart vara på plats då. Sedan har jag inbokade planer på lördag och söndag som jag sett fram emot länge. Så jag vägrar att offra mitt mående för en till arbetsdag för att sedan ligga hela helgen.

Det var alltså en oerhört tuff dag på jobbet igår, framför allt eftermiddagen. Jag fick lägga mitt egna mående, som inte var på topp från början, åt sidan och ge all min kraft och energi till ett barn som behövde mig. Jag var både fysiskt och psykiskt utmattad när jag bkev upphämtad av Örjan. Den i vanliga fall underbara sommarvärmen tog också på mina krafter, precis som för alla andra. Trodde att jag skulle bryta ihop när Örjan frågade hur jag mådde. Men jag samlade mig och bet ihop och berättade kortfattat vad som hänt under dagen. Mina blåmärken och nagelmörken vittnar om den "brottningsmatch" som jag behövde ta mig igenom innan barnet tillslut slog armarna om mig, grät och somnade i mina armar. Barnet behövde en trygg och lugn famn...och jag gjorde mitt bästa för att övertyga hen om att jag kunde ge hen det. Samtidigt hände det massa annat, vi hade 11 barn till jag och min kollega som också behövde stöd och vägledning på olika plan. Plus att mellanmålet skulle fixas iordning och serveras mitt i detta kaos. Så min kollega fick även hen dra ett tungt lass igår.

Denna dag kunde inte ens min morgonträning (cirkelpass för mage, midja, ländrygg och lovehandles med bästa Sandra Friberg på Youtube och en rekordsnabb cykeltur in till jobbet) hjälpa mig. Den energin som träningen gav mig rann ut redan efter lunch, mycket på grund av värmen men tror även att den senaste tidens personalbrist har satt sina spår och nu tar ut sin rätt. Men kan ändå inte komma ifrån denna känsla av misslyckande... Jag vet att jag är orättvis mot mig själv, men det hjälper tyvärr inte.

Bilderna är från tisdagens sväng till stallet med Engla. Tycker att de är så fina ihop! ❤😍

Om du vill visa din omtanke så blir jag mycket glad om du väljer att Klicka på hjärtat här nedan ❤⬇️ Tusen tack!!

Vilodagen som uteblev och ett smarrigt nyttigt recept...

publicerat i Allmänt, Hälsa, Recept, sjukdom, träning;

Då jag började jobbet tidigt (07.15) igår morse så hade jag i förväg bestämt mig för att ta bilen till jobbet och faktiskt låta kroppen få sig en vilodag. Jag hade väldigt svårt att vakna till och snoozade ett flertal gånger innan jag tvingade upp mig själv. Jag kände mig seg och lite moloken när jag tassade ner till tvättstugan/spaavdelningen där vi har duschen. Men innan jag hoppade in i duschen så vek jag den rena och torra tvätten som låg i torktumlaren. Observera att klockan i detta läge var 05.45. Strax efter 06.00 var jag färdigduschad. Då flyger djävulen eller något annat fanskap i mig och jag får för mig att jag ändå ska cykla till jobbet. Snabbt som tusan smörjer jag in mig, blåser håret och får på mig kläder. Tandborsten, tandkräm och mascaran slänger jag ner i ryggsäcken tillsammans med ett par sommarskor. Jag får på mig löparskorna (har inga cykelskor) och cykelhjälmen och ger mig iväg 06.20.

Jädrar vad jag trampade på. Vinden fläktade behagligt och fåglarna kvittrade i träden. Fågelkvittret byttes snabbt ut mot motorljud från bilarna på E22:an. Jag tog mig in till jobbet på 46.55 minuter. Nytt rekord! Jag hade alltså ca 8 minuter tillgodo innan arbetspasset startade, och det behövdes för att torka svetten ur pannan och nacken...

När jag slutade vid halv två var det över 30°c varmt. Den jobbiga motvinden var iallafall avsvalkande även om den som vanligt var otroligt jobbig. Slog dock rekord även på hemresan, 49.27 minuter. Otroligt bra träningspass, speciellt för en vilodag... Ja ja vilodagen får bli på fredag.

Till middag lagade jag återigen i smarrig antiinflammatorisk vegansk rätt, tyckte åtminstone jag. Engla önskade spaghetti och köttfärssås och då tänkte jag att de får väl äta sin inflammatoriska pasta men jag gör en antiinflammatorisk pastasås utan köttfärs...
Tyvärr så gick den inte hem hos alla.

Men här är recepter på linssåsen som jag åt till bladspenat, färska champinjoner och färsk timjan:

Kokosolja
Gurkmeja
Svartpeppar
dessa hettas upp tillsammans i en järngryta t.ex. Tillsätt
Hackad gul lök
Hackad vitlök
bryn dessa en liten stund innan du häller i
Krossade ekologiska tomater
Glutenfri soya
imat grädde
Tomatpure
Vatten
Röda linser
Låt detta koka på svag värme tills linserna är klara. Smaksätt med
Chilipulver
Spiskummin
Paprikapulver
Kanel
Färsk basilika

Njut! Din kropp kommer att tacka dig!

Hej!
Du!

Du glömmer väl inte att klicka på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg? ❤⬇️

Recept på bättre mående!

publicerat i Allmänt, Hälsa, Recept, sjukdom, träning;
Tänk att det kan vara så himla kul att laga mat som är extremt nyttig och bra för bota och förebygga inflammationer i kroppen! Nu finns det en mening med matlagningen och jag märker så tydligt på min kropp (och min själ) att den mår betydligt bättre. Att dessutom ha stenkoll på vad en stoppar i sig, jag väljer mest "rena" produkter i den mån det går, som t.ex färska ekologiska/närodlade eller frysta grönsaker och ägg från frigående höns gör det bara ännu bättre.

Gårdagens antiinflammatoriska kost bestod av en grön smoothie gjord på:
grönkål
grön banan
kanel
lite soygurt med yogurtkultur
...som jag drack till mellanmål till ett päron och en apelsin på eftermiddagen (till lunch serverades Gazpacho på jobbet, lagad från grunden av våra två fantastiska kokerskor).

Till middag gjorde jag:

flingsalt
tomater
champinjoner
och bladspenat som jag blandade i på eftervärme tillsammans med
vegansk cheddarost (vet dock inte om osten är bra enligt den antiinflammatoriska konstens regler men det är såå gott)

gurkskivor

salt
pressad citron
olivolja

Underbart gott och otroligt mättande plus att sötsuget inte existerar. Det bjöds på nybakat på jobbet igår, stora kanelbullar. Och godiskolor och chokladpraliner. Men inget av detta lockade mig alls. Första gången som jag inte ens var lite sugen.

Jag cyklade till och från jobbet igår. På ditvägen hade jag sällskap av en kollega som inte cyklade i mitt tempo. Men jag väntade in hen emellanåt och istället för konditionsträning så körde jag styrka genom att bara cykla på trean hela vägen. Min cykel är treväxlad så jag cyklade alltså på högsta växeln även i alla uppförsbackar. 17 km på 63 minuter blev det. På hemvägen cyklade jag på i mitt eget tempo. Kraftig motvind och endast trean användes även denna resa, utom i min helvetesbacke här hemmavid. 58 minuter tog det och då tog sista backen ett par minuter extra. Svettig och nöjd över min bedrift avslutade jag dagen i soffan med Engla och Örjan (som båda somnade efter middagen).

På tal om cykling så kommer jag att inleda ett samarbete med en internetsportcykelbutik som kontaktat mig. Sponsring av denna klass känns helt okej. Jag har tidigare tackat nej till flera erbjudanden gällande träningskläder som jag inte tyckt känts som något som jag kan stå för. Mer info kommer vartefter... Spännande va?!

Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg ❤⬇️ Tack snälla du!!!