Kreativitet som terapi

Jag är i grunden en ganska kreativ och driftig person som älskar att skapa saker. Det går ofta lite i perioder och jag blir nästan alltid lite manisk i det jag jobbar med för stunden och sedan tröttnar jag eller har redan gjort på tok för många likt en massproduktion. Bl.a så har jag i perioder sytt romantiska och marina flaggspel, virkat kakor och format gammal rostig taggtråd till dekorativa hjärtan att hänga upp (har nu fått hem en massa rostig taggtråd från vänner i skärgården, så fler kommer det att bli).
 
Just nu har jag precis stickat klart min allra första chunkyfilt i budgetvariant. Ett otroligt rogivande hantverksarbete som jag kan jobba med i sängen, soffan eller solstolen. Det blir till ett slags terapiarbete och jag glömmer både rum och tid, nästan som meditation. Det känns skönt att få leva ut kreativiteten som kräver att få komma upp till ytan.
Visst blir det lite tungt emellanåt för armarna med de stora stickorna i oversize modell, men då brukar det ändå vara lagom med en liten paus.
 
 
Jag blev nöjd med min filt och kommer såklart att göra flera! Tyvärr så var fleecefiltarna som jag gör "garnet" av slut på Jysk, men jag har beställt ett gäng till 😆. Och just nu gör jag en lite mindre filt av IKEAs filt Kråkris som bara kostar 9 kr/st och är lite grövre, dock inte helvita utan med grå krumelurer.

 Operation massproduktion av chunkyfiltar 2016 har startat!!
 
Detta är enkelt och går ganska så fort, även för en som bara stickat räta maskor i grundskolan som jag. Det finns många filmer på internet som visar hur en lägger upp maskor, stickar räta och aviga maskor och hur en maskar av. Det som tar mest tid är förberedelserna med stickorna och "garnet". Nedan följer en beskrivning på hur en gör dessa filtar, iallafall hur jag gjorde min...
 
Det här behöver du:
 
♡ Två rundstavar á 50 cm, 5 cm i diameter 
♡ 2 m tvättlina
♡ Täljkniv (om inte bygghandeln kan spetsa till rundstavarna)
♡ Slippapper
♡ Två öglor (såna som skruvas fast)
♡ 20 billiga fleecefiltar 
♡ Sax
♡ Symaskin och tråd
 
Så här gjorde jag:
 
Jag åkte till en bygghandel och köpte rundstav, jag bad han som jobbade där att såga rundstaven i två 50 cm bitar. (Glömde fråga om han kunde spetsa till ändarna också). Sedan bad jag min man att spetsa dem i båda ändarna och finslipa. Han skruvade även fast en ögla i varje "sticka". I öglorna knöt jag fast tvättlinan så att det blev rundstickor. Detta för att inte behöva längre stickor som då blir tyngre. Men en vänder efter varje varv precis som en gör med vanliga stickor.
 
 
 
 
Sedan åkte jag till Jysk och köpte 20 vita (natur) fleecefiltar för 15 kr/st. (Egentligen så köpte jag bara 15, men det räckte inte till min filt så jag fick köpa fem till och sy fast när nystanet nästan var slut.) Varje filt klippte jag i åtta långa remsor (viktigt att de klipps på längden annars krullar de inte ihop sig sen). Remsorna sydde jag ihop i kortändarna så att alla tillslut satt ihop i ett långt band. Jag drog sedan igenom hela bandet så att remsorna krullade ihop sig till ett rep. Jag rullade upp allt till ett megastort nystan.
 
 
Jag ville ha en jättestor filt så jag la upp 32 maskor (fast det blir snyggare med 30 eller 34, för då blir filten mer symmetrisk). Jag la upp dem på min arm då jag tyckte att det var enklast och flyttade över dem (ca tio i taget) till ena stickan. 

Jag stickade först ett varv med bara räta maskor, vände och stickade sedan två räta och två aviga ända tills sista varvet innan avmaskningsvarvet, då stickade jag ett varv med bara räta maskor igen och maskade sedan av.
 
 
 
Efter någon dag kom jag på att jag kunde göra fransar av det lilla "garnet" som blev över. Jag rätade ut repet igen och klippte det mitt itu och krullade ihop varje del igen innan de klipptes i 20 -25 cm långa remsor som "öglades" fast i ena kortändan på filten.
KLAR!!
 
 
Lycka till!!!
 
 
4 kommentarer publicerat i Allmänt, diy, inredning;
Taggar: chunkyfilt, diy, hantverk, inredning, inspiration, kreativitet, lantlig inredning, shabby chic, sjukdom, skapande, sticka, terapi, vit inredning
#1 - - Anonym:

Men så fin den blev och tack för beskrivningen. Kul att även ha hittat hit när jag sedan tidigare följer dig på insta. Ha en underbar dag min vän. Kram @cissisudden

Svar: Tack snälla du! ❤ Du är varmt välkommen hit!! Kramar
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

Tack för tipset, underbar filt😘 Hoppas du får en bra dag❤️Kram Annika

Svar: Tack detsamma Annika! ❤
Sandra Vulkan

#3 - - Härligt med en varm gooooo filt :

Härligt med en varm och gooooo filt. ❤ Så roligt att läsa dina små "berättelser" som du skriver. Du har ju alltid varit duktig att skriva bl a sagor,berättelser och dagböcker,ända sedan du var liten. Fortsätt med det och hoppas att du kommer att må bättre snart. Massor med kramar från mamma. ❤ ❤ ❤ 🐕 🐩 ❤ ❤

Svar: Tack bästaste mamma!! ❤ ❤
Sandra Vulkan

#4 - - Anonym:

Tack för tipset, underbar filt😘 Hoppas du får en bra dag❤️Kram Annika

Svar: Kramar ❤
Sandra Vulkan