"När livet inte blir som man tänkt sig.."

I onsdags kväll var jag på en helt underbar föreläsning. "När livet inte blir som man tänkt sig.." av och med Fredrik Ekdala (Mitt mentala raffset). Han berättade om traumatiska händelser i hans liv som gjort honom till den han är idag. Bland annat om en skilsmässa, hans dotters livshotande födsel och när han fick sin Parkinson diagnos. Alla dessa händelser har gjort honom starkare och driftigare. Att vända ut och in på hjärnan och tankarna och se positivt på händelsen har varit hans räddning. Sorg och skratt avlöste varandra under föreläsningen. ALLA  borde gå och lyssna på denna man som sprudlar av positiv energi!!

Jag kände igen mig i så mycket av det som Fredrik berättade. Han delade bland annat in krishanteringen i tre faser: Varför?, Hjälp! och Tack! Där Varför står för chocken, rädslan och sorgen (om jag tolkar honom rätt), varför drabbar detta mig? Hjälp står för sökandet av bearbetning, behandlingar, botemedel och råd och svar (om jag tolkar honom rätt). Tack står för en tacksamhet över den nyvunna styrkan, de nya idéerna och drivkraften som en får direkt eller med tiden, alltså att vi kan se något positivt med händelsen (och här känner jag mig ganska så säker på att jag tolkar honom rätt).


Jag brukar dela upp det efter dessa faser: Chock, Sorg, Bearbetning och Förlikelse. Som ni ser så ingår mina faser även i hans till stor del. Jag ser dessa faser som något flytande och att en simmar emellan dessa faser lite då och då. Faserna kan även flyta ihop i varandra och behöver absolut inte ske i någon speciell ordning. Det jag sedan i onsdags har tillfört min fas Bearbetning och Förlikning är just att se positivt på traumat och faktiskt kunna känna en form av glädje över det som hänt. Kan ju absolut upplevas som lite paradoxalt men som jag ändå tror är otroligt viktigt för att en ska kunna gå vidare. 

Känner i nuläget en ännu större drivkraft till att hjälpa både mig själv och andra genom mitt Spetsband. Behöver bara komma på hur jag ska kunna marknadsföra det bättre... Om någon har en idé så dela gärna med dig till mig, antingen här eller via mail [email protected] , via Facebook, Messenger eller Instagram @vulkanskaslottet. Tacksam för all hjälp som jag kan få!

Insamlingen Spetsbandet, klicka här för att ge din gåva!

Tack Fredrik Ekdala, Mitt mentala raffset, för att du är så peppande!!




Nu glömmer ni väl inte att klicka på hjärtat här nedan! ❤⬇
Tack!!!

3 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, sjukdom;
Taggar: Diagnosutredning, Insamling, Neuroinflammatorisk sjukdom, Neurologisk forskning, Neurologisk sjukdom, Sjukdom, Spetsbandet
#1 - - Mamma ❤❤:

Godmorgon. Bra att du är nöjd med föreläsningen. Fortsätt att vara positiv. Hoppas att du kommer på något som kan synliggöra din spetsbands insamling lite mer. Kram och hoppas att du får en fin dag. 🌞🌞❤❤

Svar: Kramar ❤❤
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

Läste din blogg. Känner igen mig i dina symtom. Jag har Stiff Person syndrom. Eter lång utredning kom msn fram till det. Ovissheten är jobbig. Du kan läsa mera sps i min blogg http://myranmimmi.blogg.se/
Styrka till dig!

Svar: Tack detsamma! Ska in och läsa ❤
Sandra Vulkan

#3 - - Anonym:

Vad bra att med en föreläsning, en känner igen sig i☺ Heja, hela med spetsbandet, ska verkligen fundera på marknadsföringen. Kramar / Mikaela

Svar: Tack bästaste Du!!! 💖💕 Kramar
Sandra Vulkan