Kan du tänka dig hur det är att ständigt leva med huvudvärk??

Tänk dig att du ständigt har en ihållande huvudvärk som ALDRIG släpper taget om dig. Som vissa dagar är skarpare än andra. Och som vissa dagar är så hemsk så att du inte ens orkar att ta dig ur sängen. Visst är det svårt att sätta sig in i hur det känns när smärtan alltid är där? Men inte lika svårt att förstå de hemska dagarna med kraftig smärta. Och kan du tänka dig en smärta så helvetisk så att du får panik och i princip "klättrar", rullar och gråter i sängen dygnet runt. Inte heller så lätt va? Men exakt så ser mitt liv ut, och har gjort i snart två års tid. Huvudvärk konstant i nästan två år!! Skov med helvetisk huvudvärk var och varannan månad, även om dessa minskat i både antal och styrka så är de chockartade varje gång. Under det första året kom dessa med mycket tätare och jämnare mellanrum, minst en gång i veckan. Så bättre blir det definitivt och jag antar att min dagliga medicin har en del i detta. 


För dig som inte vet så kan jag berätta att jag äter en smärtblockerande medicin som heter Saroten. Min mamma tar den ibland som insomningstablett, jag tar den dagligen i en dos som är 7.5 gånger så hög som mammas dos som hon somnar av. Så ni förstår nog styrkan som jag äter. I början blev jag väldigt trött och seg av medicinen och klarade inte av att köra bil. Men sakta vande sig min kropp och jag fungerar nu ganska så normalt, det enda är att jag ibland blir tröttare ett par timmar efter intaget av tabletterna som jag alltid tar kl 21.00. Men det bästa med medicinen är ju att min dagliga huvudvärk dämpas så pass så att den blir hanterbar. Jag är en person som helst inte vill stoppa i mig mediciner men utan dessa skulle jag inte klara att jobba mina 75% och inte heller orka med min familj, min träning och mitt hem. 

Svårare har jag dock fortfarande att ta min vid-behov-medicin Panocod som jag ska ta vid mina skov. Oftast härdar jag ut med tårar och kräkningar, mest för att jag blir så drogad av Panocod och för att jag vill ha kontroll över hur skarp smärtan blir (för att veta om mina skov blir bättre eller sämre). Men även för att jag ofta glömmer bort dem när jag mår som sämst... 

Jag är otroligt tacksam över att jag lever i ett land där det finns så bra läkarvård och där det finns tillgång till bra mediciner! 

Just nu så mår jag ganska så bra, huvudvärken är mildare igen och jag har relativt gott om energi. Tyvärr så hindras jag av halkan när jag vill ut och springa eller powerwalka, vilket brukar få mig att må ännu lite bättre. Men som tur är så kan jag åtminstone träna lite här hemma med mina gummiband, miniband och min yogamatta. 

Om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke så klicka på hjärtat här nedan ❤⬇ Dessa små hjärtklick betyder så mycket för mig! De gör mitt skrivande värt att fortsätta med. Tack snälla fina!! Kramar till dig! 

2 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, inredning, sjukdom, träning;
Taggar: Diagnosutredning, Domningar, Helvetisk smärta, Hemmaträning, Inrednings inspiration, Kronisk huvudvärk, Leukodystrofi, Medicinering, Mitt hem, Neuroinflammatorisk sjukdom, Neurologisk sjukdom, Panocod, Romantisk inredning, Saroten, Sjukdom, Skov, Träna hemma, Vardagsrum, Yrsel
#1 - - Anonym:

Aldrig roligt med smärta! Jag vet tyvärr hur det är med daglig smärta😕❤/Mikaela

Svar: Jag vet, lider med dig och alla dina krämpor.. ❤ Kramar
Sandra Vulkan

#2 - - Mamma ❤ :

Vet också hur det är att ha smärta varje dag. Nu när jag är sjukskriven på heltid mår jag mycket bättre. Kram ❤

Svar: Skönt att du fått det bättre nu! ❤❤ Kramar
Sandra Vulkan