Narcissistisk och psykisk sjuk?

Det är spännande med en del människor som tror sig veta svaret på min diagnosutredning trots att de inte känner mig. Och människor som uttalat sig om hur jag är som person utifrån sina egna referensramar.


Jag fick nyligen ett meddelande från en släkting om att jag har narcissistiska drag och att det mycket väl framkommer i mina blogginlägg. Denna släkting har jag ytterst lite kontakt med och det är nog där som skon egentligen klämmer. Att jag är sjuk och mest har försökt att göra min och min familjs tillvaro så bra som möjligt och därför inte är den som tar initiativ till fikastunder hemma hos släktingar, där jag behöver lägga energi på att leta parkering, för att sedan få höra att jag inte hälsar på tillräckligt ofta och får åka hem med dåligt samvete, är för mig ganska så logiskt. Dessutom finns inte tiden och orken till sånt, då jag faktiskt jobbar 75% på mitt jobb. Men hen saknar helt förståelse för detta. Min familj kommer först och min hälsa. Resten av tiden, om det blir någon över, lägger jag på mina närmsta vänner som ger mig energi och som jag då kan ge tillbaka energi till.

Och min blogg, ja den handlar ju om mig och mitt liv med en ej ännu identifierad neurologisk sjukdom. Så självklart så får ni läsare läsa om just mig. Tycker inte att det är så konstigt. Vill en inte läsa om mig och mitt mående, mitt liv så kan en ju strunta i att läsa denna blogg och välja en annan eller ingen. Varken jag eller mina vänner/kollegor/bekanta upplever mig som narcissistisk och inte heller att jag har mer narcissistiska drag än vad som är normalt för just arten människa. För att det ska bli tydligt för alla så kommer här definitionen av Narcissism från Wikipedia :

Denna patologiska narcissism skiljer sig från den naturliga narcissismen alla människor har; känslan av att vilja vara omtyckt.
Narcissistisk personlighetsstörning är en personlighetsstörning vars kännetecken är överdriven självhävdelse, bristande självkännedom, överdriven självkänsla, överskattade självbild, ett stort behov av att befinna sig i centrum, och brist på empati.

I lördags kom en bekant till Örjan fram till honom och berättade att det jag lider av är att jag är psykiskt sjuk. Jag undrar vad hen grundar sin teori på då jag knappt träffat hen sedan jag blev sjuk. Det är intressant att läkare (alltså primärläkare, neurologer, radiologer dvs röntgenläkare, forskare inom klinisk genetik m.fl både i Söderköping, Norrköping, Linköping, Uppsala och USA) inte har kommit till den slutsatsen. Undrar hur mina förändringar/plack i hjärnan, genetiska avvikelser, domningar och nervsmärta kan kopplas till det psykiska. Orkeslösheten, yrseln och ångesten förstår jag beror en viss del på mitt psykiska mående som försämrades när jag blev sjuk och förstod att jag kanske aldrig blir frisk från. Nu får absolut ingen tro att jag tycker att fysisk sjukdom på något vis är bättre eller mer accepterat än psykisk sjukdom. Jag vet att psykisk sjukdom ger fysiska symtom och i många fall kan vara betydligt värre än många fysiska sjukdomar. Men personen som uttalade sig om mig har inte den kunskapen eller förståelsen och menade därför att förlöjliga mig och mitt mående, så upplevde även Örjan det. Synd bara att jag inte var med och kunde konfrontera personen i fråga just där och då. Men inget jag kommer att lägga någon energi på nu.


Jag förstår att det är så dessa personer i den vänskapskretsen pratar om mig. Men jag har lärt mig att låta det rinna av mig som vatten på en gås. Och glädjas åt alla fina, kloka och empatiska människor som finns i mitt liv. Att jag skriver om det här är bara för att jag försöker klura ut varför andra beter sig på detta sätt. Handlar det om avundsjuka eller har de inget bättre att lägga sin energi på? Vad vill de få ut av att bete sig så? 

Hästen på bilderna, är vår Theo, och han har inget med texten att göra. Gillade bara tokigheten i dessa bilder. 



Om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke så klicka på hjärtat här nedan! ❤⬇ Tack snälla du!

5 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, sjukdom;
Taggar: Diagnosutredning, Domningar, Extrem huvudvärk, Galna hästbilder, Kronisk huvudvärk, Narcissism, Neuroinflammatorisk sjukdom, Neurologisk sjukdom, Psykisk sjukdom, Sjukdom, Skov, Theo, Vår älskade ponny, Yrsel
#1 - - Anonym:

Vad klok du är! Strunta i dessa människor!❤/Mikaela

Svar: Puss på dig!! 😚
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

Jag tycker också att du ska strunta i dessa människor, de behöver inte bemötas. Kramar Tori

Svar: Precis så! ❤ Kramar
Sandra Vulkan

#3 - - Anonym:

Tack för ett mycket bra inlägg! Vi bloggar om oss kring oss med våra ibland knasiga, Ibland roliga, sorgsna, vettiga tankar o idéer.. Den som läser gör ett val att läsa smaka, svälja eller spotta ut. Vi är vi, så fortsätt vara du för det gör du jävligt bra!!

Svar: Åh tack fina du för dina värmande ord! ❤
Sandra Vulkan

#4 - - Mamma ❤❤:

Oj vad dessa personer hittar på/ ljuger om din sjukdom. Jag som är din mamma vet ju att det sista som du önskar är ju att inte ha ont och vara orkeslös. Du är ju en person som vill ha många saker på gång. Förstår inte varför någon skriver sådana saker om dig. Bra att du inte tar åt dig för mycket av det. Kram till dig min omtänksamma dotter. ❤😍😍❤

Svar: Kramar ❤❤
Sandra Vulkan

#5 - - Chrissan:

Blir så trött på alla dessa hobbyläkare som tror än det ens än det andra.

Svar: Ja, tyvärr finns det många av den...
Sandra Vulkan