Det finns inga bra ursäkter nu...

(Innehåller reklam för Hemmafys, dock självvalt och jag är inte sponsrad.) 

Jag har nu fått flera förfrågningar av vänner och bekanta om tips på hur de kan börja träna, från noll till att få rutin på tränandet. Och hur träningen kan bli något att se fram emot. Sälvklart så finns det mängder av olika sätt att bli motiverad på men jag kan iallafall berätta om hur jag har gjort. 

Jag trodde för två år sedan, faktiskt till och med för bara ett år sedan, att jag aldrig skulle kunna träna på riktigt igen. Innan jag blev sjuk så var jag väldigt lat (trots att jag egentligen älskar att träna) och skyllde på att tiden inte räckte till för träning, men tid till att sitta i soffan framför TV'n fanns det tydligen gott om. Jag tog då och då längre promenader på max 5 km, mer blev det inte och när jag blev sjuk så var jag för orkeslös för att en klara en väldigt kort promenad. Men när jag var sjukskriven på heltid så gick jag på yoga en gång i veckan i kyrkan, mest för själens skull. Det är ca 6-7 år sedan som jag tränade på gym senast.



Men i somras så inspirerades jag av bästa Sandra Friberg som började att träna hemma under sin föräldraledighet. (Jag har följt Sandra länge på Instagram, mest gällande inredning och hennes genetiska sjukdom som gjort det svårt för henne att få behålla sina barn under sina graviditeter.) Hon startade en Youtube kanal med hemmaträningsfilmer. Jag tittade på dessa filmer och önskade att jag också kunde göra dessa övningar. En dag bestämde jag mig helt enkelt för att prova. Och det funkade ju riktigt bra även om jag snabbt tappade orken på grund av min svaghet och nästintill obefintliga kondition. Men allteftersom märkte jag att jag klarade mer och mer. Då Sandra ofta använder sig av minibands så köpte jag in ett set med 6 olika motstånd (säljs nu i 4-pack på Hemmafys för 259 kr, gör att komma till shoppen klicka här). Plötsligt så var träningen en del av min vardag. Korta stunder med få övningar varje dag blev snart längre pass med flera övningar. 



Sedan, i September, började jag att ge mig ut på promenader, ca 5 km medan mina döttrar red. I början var tempot ganska så lågt men övergick snart till att bli powerwalks. Jag utmanade mig själv lite extra och hade ett miniband runt mina lår på mina powerwalks så att rumpan och låren fick jobba lite hårdare. Och sedan bestämde jag mig för att testa att jogga lite. Jag hade aldrig tidigare sprungit/joggat någon längre sträcka, så jag tänkte att om jag orkar jogga i 1 minut så är jag nöjd. 1 minut klarades och jag fortsatte och rätt som det var så hade jag joggat 5 km utan minsta uppehåll. Jag var överväldigad! Att löpa är en underbar känsla när benen springer av sig själva utan att en behöver tänka på vad en gör. En ljudbok, podcast eller musik underlättar då tankarna hamnar på annat än att det är tugnt och jobbigt. 



När det blev kallt och framförallt halt ute valde jag att köpa ett gymkort för att kunna springa på löpband. Att kunna köra maskiner dessutom var/är ett stort plus. 

Utbudet är så stort och valmöjligheterna många. Men det viktigaste att tänka på vid val av träning är vad just en själv faktiskt känner sig motiverad att göra. Jag älskar numera att träna och får lite abstinens de dagar som min kropp behöver vila... Men att säga att tiden inte finns är bara en dålig ursäkt! Alla har tid för lite hemmaträning!! Kör ett pass framför TV'n, tillsammans med barnen eller på lunchrasten på jobbet... 



Här är några av de pass med Sandra Friberg (klickbara länkar) som jag började med, som ni ser så är det korta pass på 5, 7 och 15 minuter :









Jag rekommenderar er som vill börja att träna er kropp, att prenumerera på Sandra Fribergs Youtube kanal, så kan ni få notiser när nya filmer publiceras. (På bilderna ser ni denna glädjespridande, inspirerande och fantastiska kvinna!)

Du har bara en kropp, se till att vårda den! Lycka till och jag lovar att din kropp kommer att tacka dig!! 


Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg så hjälper du fler att hitta hit! ❤⬇ Tack snälla du! 





4 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, Peppkampen, sjukdom, träning;
Taggar: #hemmaträning, #inspiration, #kroniskhuvudvärk, #leukodystrofi, #minibandsövningar, #neurologisksjukdom, #nyenergi, #orkeslöshet, #peppkampen, #tränahemma, #tränamedsandra, #träningsinspiration
#1 - - Anonym:

Bra jobbat! Du vet väl att när du gör reklam för en product måste du skriva det i början av din blogg. Jag såg att en bloggare fällts för det. Kramar Tori

Svar: Okej, det tänkte jag inte på... Ska tänka på det! Kramar
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

Ja, det finns snart inga undanflykter😁❤/Mikaela

Svar: Näpp!! Bara att hitta det som passar en själv bäst. 😁 Kramar 😚
Sandra Vulkan

#3 - - Mamma 💕💕:

Bra att Tori berättade för dig. Kram ❤

Svar: Japp! Nu har jag rättat till det! 😉 Kramar ❤❤
Sandra Vulkan

#4 - - Anonym:

Hmm... min kropp tackade mej direkt med en inflammation i trampdynan ju.Vi är inte riktigt kontanta jag och min kropp. Det är nåt med kommunikationen som bara slår slint...

Svar: Den blev kanske överrumplad..? Ta det i små små pyttesmå steg. Kör ett 5 minuters pass med eller utan gummiband. Men låt din stackars fossing få vila. 😚
Sandra Vulkan