Rute stenugnsbageri, kameler och raukar...

Efter en kväll/natt med 3 1/2 timmes konstant intensiv dans barfota så var träningsvärken i vaderna påtaglig, trots att jag stretchade både innan läggdags och på morgonen. Men det var det mer än värt! Den euforiska känslan som bröllopet och festen gav satt kvar i mig under hela dagen igår.

Efter frukosten packade vi ihop vårt bagage, checkade ut och sa farväl till våra vänner. Vår lilla semester på Gotland ledde oss under gårdagen ut på flera små äventyr. Första målet var Rute stenugnsbageri som jag hört så mycker gott om bl.a i Alex & Sigges podd. När vi kom dit överraskades vi av att det även fanns två små inredningsbutiker i lite olika vackra stilar. Vi fyndade två ursnygga ljusstakar och en liten upphängningsbar glasvas. Sedan gick vi upp till bageriet och slogs av denna ljuvliga atmosfär. Alex Schulman har verkligen inte överdrivit när han har lovordart detta ställe, förstår varför han älskar att gå dit och dricka sitt morgonkaffe.

Vår resa fortsatte sedan till pitoreska Lickershamn, där Örjan äntligen fick sin rökta flundra.

Vi picknickade vid några raukar som gav oss lä för den kalla nordanvinden.

På väg mot vårt boende för natten hittade vi en liten djurpark ute i ingenstans typ. Trots att vi insåg att det endast var barnfamiljer där så betalade vi entré och gick in och tittade på djuren. Där fanns kaniner, höns, kalkoner, ankor av olika slag, iller, minigrisar, getter, lama, emu, vallaby (en slags känguru), åsnor, hästar och kameler. En spännande blandning.

Precis när vi parkerade bilen fick jag en kraftig yrselattack och blev väldigt illamående. Det höll i sig ända tills jag lite senare tog en av mina starka tabletter mot min lite skarpare huvudvärk. Kändes som att jag var super bakis trots att jag inte drack en droppe alkohol dagen före...

Lummelunda vandrarhem måste ha det allra finaste läget av alla vandrarhem. Precis vid havet. Vi satt en stund i solen på verandan innan vi checkade in och bäddade våra sängar.

Vi åkte in till Visby och intog en fantastisk middag på Restaurang Nunnan. Jag åt lamm för andra gången i mitt liv. Och vilken smakupplevelse det var!! Jädrar så gott! Kvällssolen sken på oss och toget vimlade av semesterfirare och förväntansfulla Almedalsbesökare.

Kunde inte ha fått oss en bättre sista kväll på Gotland! För ikväll åker vi hemåt igen. Alltså dessa tre dagar som passerat känns som minst en vecka då vi har hunnit sett och varit med om så otroligt mycket.

Jag gick ner på stranden för att fota solnedgången, då blev jag anfallen av två fiskmåsar som störtade ner och högg mig i huvudet. Som tur var så hade jag luvan på min luvjacka på huvudet för att skydda öroben mot blåsten. Ändå fick jag en liten bula. Jag fick panik och skyndade mig in samtidigt som jag tog upp en pinne som jag viftade med över huvudet. Skakig och med gråten i halsen rusade in på vårt rum och berättade för Örjan. Snabbt byttes min nästan-gråt ut till skratt.

Men än är det inte slut, idag hinner vi med en hel del till innan färjan går...

Ha en fin måndag!!

Och du, du glömmer väl inte att klicka på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke? ❤⬇️ Tack snälla!!

En kommentar publicerat i Allmänt, Blommor, Hälsa, Natur, Resor, sjukdom;
Taggar: Ankor, Djurpark, Emu, Gotland, Kamel, Kronisk huvudvärk, Lama, Lickershamn, Lummelunda vandrarhem, Min älskade man, Minisemester, Neurologisksjukdom, Picknick, Raukar, Rute stenugnsbageri, Semester, Skarp huvudvärk, Vallaby, Visby, Yrsel, Yrselattacker, attackerad av fiskmåsar, illamående, solnedgången
#1 - - Anonym:

Trevlig resa hem😘Vilka dagar❤Nedran vilka fiskmåsar😕/Mikaela