Ett viktigt val... Och recept på nyttig äppelpaj

Igår morse ringde Örjans alarm kl 07.00, vet inte varför egentligen. Jag vaknade och såg en oerhört ljuvlig soluppgångshimmel utanför fönstret. Snabbt tog jag min mobil och föreviga detta vackra med ett foto, innan jag somnade om.


Blev sedan väckt en timme senare av att Engla ringde från sin kompis i Söderköping. Vi hade planerat att åka till gymnasiemässan vid 10, men hennes kompis skulle iväg vid 9.00 så Engla ville att jag skulle komma tidigare. Snabbt var jag uppe och gjorde mig iordning. 

Mysigt med lite egentid med Engla! 

När vi åkte in till mässan i Norrköping så hade inte Engla en aning om vad hon vill plugga nästa höst. Vi gick omkring därinne och vi fastnade snabbt för stylistprogrammet. Jag hade det i mitt huvud sedan förra årets mässa, men ville inte påverka Engla. Men hag vet att det skulle passa hennes enormt konstnärliga ådra perfekt! Utbildningen finns på två skolor, den ena erbjuder hårstyling, make up och personal shopper. Och den andra dessa tre plus fransar och naglar. Det lutar nu åt att det andra alternativet blir Englas första hands val. Som tredje val kommer nog Engla att välja ett Hästprogram. Så en nöjd och målmedveten Engla gick bredvid mig ut från mässan. Skönt att hon känner sig så säker gällande ett sånt viktigt väl!

Hemma njöt jag en stund i solen på farstukvisten med en kopp te och tittade på Tindra som hoppade Avicii i hagen. Huvudvärken var lite lindrigare än i fredags men påtaglig. Men jag försökte att göra det bästa av den återstående delen av dagen. Våra vänner Eva och Edda kom förbi för att kolla in vårt nya hem. Jag plockade några äpplen i trädgården och bakade sedan en nyttig äppelpaj som serverades med vaniljsås (soygurt vanilj till mig) till kaffe/te/juice. 

Lovade er receptet på den nyttiga äppelpajen för ett tag sedan, så här kommer det:

Nyttig äppelpaj

1 dl havregrynsgröt (kan bytas ut mot bara havregryn om en vill ha den super smulig)
4 dl havregryn (jag använder mig endast av glutenfria)
2 msk honung
3 msk kokosolja
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma 
1 msk kanel (plus ca 1 msk att strö över äppelskivoräppelskivorna)
2 msk linfrön
1 msk solrosfrön
2 msk pumpafrön
4 - 5 mellanstora äpplen

Gör så här:

Skiva äpplena och lägg dem i botten på en pajform. Strö över kanel så att äpplena nästintill täcks.
Blanda ihop de övriga ingredienseringredienserna och klicka ut över de kaneltäckta äpplena. 
Ställ in i mitten i ugnen och grädda i ca 30 minuter på 175°, eller tills den fått fin gyllene färg.
Servera med valfri vaniljsås/glass/vaniljsoygurt...



Glöm inte att klicka på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg... ❤⬇️ Tack snälla!!


En kommentar publicerat i Allmänt, Hälsa, Livet på gården, Natur, Recept, sjukdom;
Taggar: Ekö, Sankt Anna, antiinflammatorisk kost, antiinflammatorisk äppelpaj, egentid med dottern, gymnasiemässan, gymnasieval, livet på gården, min älskade dotter, nyttig äppelpaj, recept, sankt Annas skärgård, smulpaj utan socker, sockerfri äppelpaj, soluppgång, viktigt val
#1 - - Anonym:

Mumsigt😋Skönt att Engla vet vad hon vill😃/ Mikaela

Svar: 🤗❤
Sandra Vulkan