Som en kämpande fluga & Haglunds syndrom...

En övervintrade fluga surrar i sovrummets fönster. Den klättra halvvägs upp för rutan innan den rasar ner gång på gång. Jag tänker att det är så som mitt liv hela tiden tenderar att vara. Jag kämpar mig upp i en uppförsbacke och precis när jag tror att jag klarat det så faller jag ner till botten igen...



Nja, riktigt så illa är det väl inte egentligen men i de djupaste dalarna känns det så. Även om jag ändå väldigt ofta har befunnit mig högt på en platå allt längre stunder. Och snart ska jag vara tillbaka där igen! 

Så istället för denna uttjatade självömkan så tänkte jag skriva om mitt lilla januaritest. På nyårsdagen beslutade jag mig för att se hur många steg jag skulle klara att gå under en månad. Som många av er redan vet så promenerar jag mycket under helgerna, när jag mår bra. Och på vardagarna promenerar jag nästan alltid på mina halvtimmes raster och före och/eller efter jobbet. Då jag alltid bär min smartwatch så här även alla "vardagliga" steg registrerats. Resultatet har faktiskt chockat mig lite, speciellt då jag under januari månad haft två sjukdomsperioder som hindrat mig från att gå så mycket som jag önskat dessa dagar. 

Stegräknaren har fått ihop totalt 693.073 steg i januari, vilket ger ett snitt på 22.357 steg per dag. Tyvärr så har mina fötter blivit lite överansträngda av allt promenerande i mina nya ej ingådda dubbskor. Vilket resulterade i en liten smärtande knöl strax över hälen. När jag googlade på det så upptäckte jag att detta inte alls är ovanligt i liknande situationer. Haglunds syndrom kallas det visst och kan ibland gå över av sig självt och andra gånger krävs operation. Men vila från dessa aktiviteter (powerwalking och löpning i mitt fall) som utlöst problemet är nummer ett. Och där jag befinner mig just nu så passar det ju bra med vila...



#1 - - Anonym:

Vila, vila❤❤/ Mikaela

Svar:
Sandra Vulkan